Thursday, June 26, 2008

Pengembaraan



Assalamualaikum dan Salam sejahtera!

Kali ini saya akan menyentuh mengenai pengembaraan. Benarlah kata-kata orang lama, 'jauh perjalanan (kembara / travelling) luas pengalaman'.

Saya mempunyai ramai kenalan yang bertugas sebagai Pramugara dan Pramugari penerbangan. Mereka ini adalah golongan yang paling bertuah berbanding kebanyakkan orang. Tidak dapat dinafikan oleh mana-mana kerja di dunia ini. Tidak kiralah sama ada mereka bertugas di penerbangan dalam negara (domestik) mahupun antarabangsa (wide body). Pengembaraan sambil bekerja ini memberi mereka satu anjakan paradigma yang amat 'istimewa' sehinggakan ada yang masih terlalu muda, menerima kejutan budaya sosial ini.

Kalau anda berkesempatan duduk bersembang dengan pramugara dan pramugari ini, terutamanya yang agak lama bertugas di awan biru, perbualan mereka tidak banyak tertumpu kepada negara-negara yang mereka pernah jejaki, tetapi lebih kepada komuniti masyarakat yang mereka jumpa. Berbanding dengan kita yang mengembara atau melancong menggunakan pakej duit sendiri, pakej hadiah melancong, pakej hadiah MLM mahupun pakej tahunan pekerja pengalaman kita berada di negara asing memang akan dikongsikan dengan sanak saudara dan sahabat handai berminggu-minggu lamanya dan ada yang berbulan-bulan tidak termasuk tahun ke tahun lagi. Tapi itu bukan satu kesalahan cuma membandingkan perbezaan dua golongan ini.

Apa yang saya ingin jelaskan di sini, pengembaraan banyak mempengaruhi cara hidup kita. Rutin harian mahupun disiplin yang diamalkan sebelum ini sedikit sebanyak berubah. Dari tidak pernah berbaris menunggu giliran naik bas mula berbaris malah menggeleng kepala melihat individu yang kurang menyenangkan ini. Tidak kurang juga berfikiran jauh ingin melihat membudayakan orang-orang kita berubah menjadi lebih hospitaliti.

Kita pernah dipertontonkan iklan yang dilakonkan oleh Adlin Aman Ramli yang sungguh berkesan bilamana beliau tidak mahu memberi tempat duduk kepada wanita mengandung malah golongan kurang upaya juga di dalam LRT. Sebenarnya tidak dapat dinafikan ramai yang mementingkan diri sekarang sebab mereka mempunyai pandangan dan alasan masing-masing yang difikirkan logik aqli. Dikaitkan dengan pengembaraan, jika kita hanya membaca majalah atau melihat di televisyen, itu hanya teori tapi praktikalnya tiada. Oleh itu, dengan mengembara tidak kira dimana pun, kita beri perhatian dengan perkara-perkara ini dengan cara yang selamat bukan 'skodeng' mahupun 'usha'. Selamat dari segi cara kita memerhati seseorang itu. Belajarlah jika ia baik untuk ditimba, begitu juga jika sebaliknya, kajilah kenapa kita merasa perbuatan itu salah dan perbetulkan dengan melakukannya mengikut cara yang betul.

Akhir kata, pengembaraan ini adalah salah satu cara mematangkan kita berfikir dan boleh diterapkan di tempat anda bekerja mahupun masih belajar dalam hospitaliti ini.

Selamat mengembara!

No comments: