Friday, June 13, 2008

Misi dan Visi

Selamat Hari Bapa!

Mungkin anda hairan dengan tajuk saya di atas. Sebelum kita berbincang mengenai Misi dan Visi, elok saya tidak ketinggalan mengucapkan kepada kaum Adam jutaan tidak terhingga terima kasih di atas kelahiran anak-anak yang lahir ke dunia ini. Pengorbanan mu mencari rezeki tidak akan dilupakan mahupun tidak diendahkan. Percayalah, sebagai anak pastinya sayang akan bapanya, cuma bapa-bapa tidak nampak selembut ibu-ibu, jadilah sedikit jarak kemesraan dan kasih sayang seorang anak kepada bapanya.

Bapa saya meninggal dunia pada 11.08.2005 jam 12.46 pagi. Seminggu sesudah itu, perasaan sedih sehingga menangis baru terungkai. Sebelum itu, perasaan bercampur baur. Mungkin jiwa ego lelaki yang susah nak menunjukkan cara kesedihan tersebut.

Sejak dari kecil bapa saya memang mendidik kami dengan hidup berdikari. Abang-abang bila tamat persekolahan, mula merantau mencari kerja di tempat orang. Saya tidak ketinggalan mengikut tradisi tersebut. Saya tidak sedar misi dan visi kehidupan. Hanya ingin bekerja, dapat duit dan beli apa yang diperlukan. Dari dulu lagi memang saya suka berfikir dua tiga kali untuk membeli sesuatu barang. Tetapi jika mengenai makanan, saya akan makan apa yang ingin dimakan tanpa fikir dua tiga kali.

Semasa saya masuk kerja dan taklimat pagi (morning briefing) yang menjadi kebiasaan hotel-hotel lakukan, terpandang Misi dan Visi yang memang 'berkurun' lama tergantung di dinding tanpa dipedulikan oleh pekerja-pekerja hotel. Saya baca satu persatu dan cuba memahaminya dan salah satunya adalah "menyediakan perkhidmatan bertaraf bintang untuk tetamu". Misinya sungguh mudah. Manakala memang menjadi idaman visi setiap hotel untuk menjadi hotel yang terkemuka. Disebabkan Misi dan Visi terlalu mudah dan biasa didengar, kita mudah lalai dan terlepas pandang akan menjadi tanggung jawab pekerja merealisasikan Misi dan Visi tersebut.

Berbalik kisah bapa saya, beliau tidak menulis secara lansung dan lekat di dinding apa yang beliau mahu anak-anaknya lakukan di rumah. Cuma beliau akan selalu ingatkan, jika ada tetamu salam lah dan beri senyuman serta pandang pada matanya.

Di hotel memang tidak digalakkan pekerja bersalam dengan tetamu, akan tetapi senyuman ikhlas (seletih manapun) dan mata ke mata (eyes to eyes / eyes contact) memberi pandangan pertama yang sungguh positif (first impression). Di sinilah bermula Misi dan Visi hotel tersebut dijayakan. Bermula dari Front Office Department hinggalah ke Food and Beverage memberi khidmat yang seimbang. Kita tak nak melihat perbandingan seksyen mana yang baik sebab kita memegang Misi dan Visi yang sama untuk dijayakan.

Persoalannya kenapa Misi dan Visi itu perlu diambil berat?

Bapa saya tidak akan makan selagi tetamu belum kenyang, bapa saya tidak akan tidur selagi tetamunya tidak minta izin untuk balik. Kepuasan tetamu adalah keutamaannya. Anda pasti tahu pepatah 'kerana mulut badan binasa' kan? Jika layanan kita baik dan ikhlas pasti tetamu tersebut akan membawa mulutnya dan bercerita perkara yang positif.

Setiap pekerja hendaklah budayakan diri dengan melihat apa yang dikehendaki oleh pihak pengurusan hotel. Ini bukan sahaja baik untuk hotel tersebut malah memberi imej yang baik untuk kita meneruskan kerjaya ini. Kita sudah melatih diri kita memegang Misi dan Visi organisasi kita dengan baik dan bersungguh-sungguh. Jika anda bertukar tempat kerja tidak kira dimana budaya tersebut sudah sebati dan menjadi amalan tempat kerja, nescaya akan menjadikan kita modal insan pekerja yang dicari-cari oleh majikan.

Akan datang kita akan berbincang mengenai Hospitaliti di Malaysia. Insyaallah..

Selamat berjaya!

No comments: