Friday, June 20, 2008

Terima kasih Harbour View Kuching!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera!

Ahhhh legaaaaa!...itulah kepuasan bercampur letih menguruskan kursus yang baru tamat hari ni. Walaupun penat teramat sangat, hati puas melihat senyuman dan ucapan terima kasih dari guru-guru yang terdiri dari Penolong Kanan sekolah-sekolah dari Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan. Kursus Permuafakatan Strategik ini bertempat di Hotel Harbour View Kuching yang lokasinya yang amat strategik bagi pelancong-pelancong untuk bertandang ke Kuching, Sarawak. Kurangnya komen negatif dari peserta-peserta bukan membuktikan saya buat yang terbaik, masih banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki baik dari segi teknikal mahupun pengurusan keseluruhannya.

Namun begitu, saya amat berterima kasih kepada semua kakitangan hotel yang banyak membantu selama 5 hari di hotel tersebut. Walaupun ini bukan kali pertama saya menjadi urusetia kursus di hotel ini, tapi saya dapat melihat perkembangan positif dari semua 'deparment'. Syabas saya ucapkan.

Walaupun ini mungkin kali terakhir (hope not) pihak kami mengadakan kursus di hotel tersebut, saya harap kakitangan-kakitangan sentiasa meningkatkan mutu perkhidmatan dari masa ke semasa. Mungkin belum terlambat saya mengucapkan tahniah kepada Mr Ronald yang mengetuai bahagian Sales and Marketing. Saya yakin kepada anda dapat mencari FIT (Free Individual Tourist) dan GIT (Group Independence Tour) untuk merancakkan lagi revenue hotel anda.

Ingin saya sebut di sini nama-nama kakitangan yang saya ingat bermula dari Front Office Department seperti Mr Patrick, Salmiah (Guest Service Officer), Hasmiza dan semua receptionist yang saya kurang pasti namanya (maafkan saya), Food & Beverage yang diketuai oleh Richard, Corina, Nicholas, Jang dan semua yang banyak membantu di Coffee house dan bilik Tebu 2 & 3, steward yang aktif dan amat mesra bagi saya iaitu Azhar (kalau tak silap saya), maintenance, pihak Security iaitu Zainul, housekeeping yang saya tidak berapa pasti nama supervisor yang sentiasa memberi 'greeting' kepada tetamunya dan tidak ketinggalan kepada kakitangan yang membuat back drop mahupun kakitangan yang menyediakan menu makanan yang berkualiti setiap hari.

Buat setakat ni dulu. Saya akan menulis mengenai Perkhidmatan dalam Hospitaliti dimasa akan datang. Tingkatkan kualiti dalam perkhidmatan anda dari masa ke semasa. Cermin kan diri anda sendiri, jika elok, eloklah ia, jika tidak carilah kelemahan tersebut dan baiki diri. Sebagai pemberi khidmat bertaraf bintang, ketepikan rasa rendah diri tidak juga meninggi diri cuma majukan diri.

Jumpa lagi!

No comments: