Saturday, January 10, 2009

Banjir Kembali Lagi!

(laluan jalan ke kampung)
(keadaan bawah rumah yang terletak di tepi jalan utama Kuching-Miri)


Daerah Serian yang terletak lebih kurang 55 KM dari Bandaraya Kuching pernah mengalami banjir yang teruk pada tahun 1996 dan 2003. Air naik hingga menutup jalan utama Kuching ke Miri. Sehinggakan pada masa itu ramai yang terperangkap dan menariknya ada yang sanggup menyewa tren untuk melintasi jalan yang ditutup oleh air sepanjang 300 meter terutamanya rakyat Negara Brunei.

Semalam, hujan lebat tidak berhenti-henti sehingga kini menyebabkan ramai penduduk kampung terutamanya Kampung Hilir, Kampung Hulu 1 dan Kampung Hulu 2 mula memindahkan barang-barang penting sama ada ditingkat atas rumah mahupun rumah saudara mara yang duduk kawasan tinggi seawal jam 10.00 malam tadi. Sehinggakan jam 3.00 pagi tadi dikejutkan dengan suara-suara penduduk mengingatkan air sudah naik hingga ke paras tepi jalan raya utama.

Tidak mustahil jika mengikut ramalan kaji cuaca yang mengatakan hujan tidak henti-henti sehingga Rabu ini, maka sejarah banjir dahulu akan kembali lagi.

Di harap, ibu bapa sentiasa mengawasi anak-anak kecil dari pandangan mata dan mengelak mereka bermain dengan air banjir.

Semoga Allah S.W.T melindungi kita dari segala bahana yang bakal menimpa.

No comments: