Thursday, July 17, 2008

Peluang Maju Diri

Salam sejahtera!

"Terasa sudah lama tidak menulis di blog ini. Dengan masa yang cepat berlalu, memerlukan kekuatan mental untuk menulis. Sewaktu dalam perjalanan teringat ketika usia 19 tahun dan meningkat dari tahun ke tahun. Di era persekolahan rendah dan menengah, saya memang dikategorikan dalam pelajar yang kuat bermain. Minat bermain dan menyakat rakan-rakan, mereka cerita adalah hobi saya ketika itu. Tapi ia tidak sampai menganggu kelas berlansung, sebab saya akan cuba senyap seperti diarahkan sambil bermenung panjang (he3)."

Selepas tamat pengajian dalam perhotelan dan praktikal di hotel-hotel bertaraf bintang di situlah minda saya berkembang. Walaupun ketika itu belum lagi sedar apa yang akan berlaku di masa depan, saya redah saja. Pengalaman pahit dan manis memang seimbang akan tetapi saya lebih suka mengenang kembali kisah pahit. Sebab situasi inilah yang mematangkan diri saya dan banyak mengajar selok belok alam pekerjaan yang sebenar.

Apa yang saya dapat;

1. Berdikari
2. Berkemahiran
3. Berkomunikasi
4. Bertindak (refleksi)
5. Berkumpulan dan
+6. Keselamatan

Di atas adalah perkara-perkara yang saya dapati selepas tahun pertama bekerja dengan gaji pokok RM276.00++. Mesti anda hairan kenapa ada perkara '+6'. Ini kerana perkara ke-6 adalah bonus dalam kerjaya yang saya minati ini.

1. Keselamatan ketika bekerja pernah saya sentuh pada artikel yang lepas. Ia bukan sahaja mengenai keselamatan diri dari segi fizikal malah keselamatan dari kena tindakan tatatertib oleh pihak pengurusan malah ada yang lebih teruk lagi dikenakan tindakan undang-undang.
'Advance Deposit' atau deposit pendahuluan adalah contoh keselamatan yang paling mudah saya ingin perjelaskan. Advance Deposit ini boleh dilakukan untuk 'Guaranteed Booking" semasa tempahan di talian mahupun ketika mendaftar masuk. Akan tetapi mesti diperjelaskan kepada tetamu dengan bahasa yang mudah dan masuk akal. Contohnya, Advance Deposit memudahkan tetamu tersebut untuk menggunakan kemudahan-kemudahan (facilities) yang terdapat di dalam perkhidmatan hotel tanpa sekatan seperti, panggilan IDD, panggilan tempatan, perkhidmatan servis bilik untuk penghantarn makanan dan sebagainya. Dan diperjelaskan lagi supaya resit yang diberi disimpan untuk ditunjukkan semasa pendaftaran keluar. Dan semestinya wang yang tidak diguna akan dikembalikan.

Memang nampak mudah dan membosankan, tapi jika kita praktis dengan betul dan mempelbagaikan penyampaian kita dari masa ke semasa mudah meningkatkan kemahiran komunikasi kita dengan cara yang mesra dan berkesan selain dapat menyelamatkan kita dari keadaan yang tidak diingini.

Bagaimana dengan 5B di atas? Pasti anda dapat mengaitkan dengan +6 = (hasilnya) anda akan terus maju walaupun dicampak (agak kasar bunyinya) mana-mana kerja yang anda ceburi selepas itu. Ingat! Jika anda berjaya mendapat pekerjaan lain, terapkan nilai hospitaliti dalam diri dan kerja anda seterusnya.

Semoga berjumpa lagi!

No comments: